Publicat pe Categorii Poliție

Polițiștii care nu spun niciodată „NU”

Să fie dispus în orice moment al zilei pentru a interveni în rolul de negociator de criză. Să lucreze în echipă, în situații de stres în care să poată gestiona emoții intense cauzate de cazuri de sinucidere, violență domestică, baricadare în scopul comiterii de infracțiuni, lipsire de libertate în mod ilegal, luare de ostatici. Să fie deschis la schimbare, să manifeste respect pentru diversitate, să fie un bun comunicator, să fie orientat către comunitate, să aibă capacitate de planificare și să manifeste responsabilitate pentru sine și pentru ceilalți… Acestea au fost doar câteva dintre condițiile de preselecție a echipei de negociatori de la IPJ Hunedoara

Kristian, Valentin, George și Bogdan au răspuns prezent solicitării colegilor din cadrul Serviciului pentru Intervenții și Acțiuni Speciale, unitate centrală a Inspectoratului General al Poliției Române, cei care coordonează această linie de muncă, la nivel național. Cei patru negociatori de la IPJ Hunedoara, toți cu o vastă experiență în munca de poliție, au urmat, anul trecut, „Cursul Național de Negociere în Situații de Criză”, alături de colegii lor de la alte inspectorate județene de poliție. Instructajul a fost susținut de George și Alexandru, specialiști din cadrul SIAS, alături de ofițeri de la SRI și Administrația Națională a Penitenciarelor.

Cursul ne-a oferit reperele teoretice și practice necesare desfășurării unei activității profesionale pe cât de nobile – cea de salvator – pe atât de complexe și pline de provocări”, mărturisește comisarul-șef de poliție Bogdan Nițu, unul dintre negociatorii Inspectoratului de Poliție al Județului Hunedoara. Ofițerul de poliție îndeplinește din anul 2006 funcția de purtător de cuvânt, iar din 2011 face voluntariat în calitate de… preot.

Desigur, acest curs a fost doar începutul. „Ca și negociator, trebuie să te cunoști foarte bine pe tine însuți, înainte de a interacționa cu ceilalți. Să îți cunoști limitele cognitiv-afective doar pentru a le putea stăpâni și, dacă este posibil, pentru a le depăși zilnic. De altfel, în viața de zi cu zi, orice demers este o «negociere», iar adesea «în viaţă nu primeşti ceea ce meriţi, ci ceea ce negociezi», cum spunea Thomas Edison. Frumusețea acestei activități o constituie tocmai noutatea, faptul că nu există șabloane de comunicare, totul este fluid, trebuie să fii foarte creativ, deschis și flexibil, fiecare caz fiind unic, în felul său”, punctează Bogdan.

Când nu intervin la vreun caz, negociatorii de la IPJ Hunedoara exersează între ei „tehnicile de ascultare activă” învățate la curs, pe care trebuie să le aplice pe subiectul aflat în criză, în cadrul procesului de „ventilare” emoțională a acestuia. „Practic, printr-o interacţiune cât mai naturală, bazată pe empatie tactică, vom încerca să câştigăm încrederea unui subiect pentru care funcţiile cognitive (raţiunea) sunt estompate de emoţii puternice, de sentimente primare negative, astfel încât să îl determinăm să renunțe, pe cale pașnică, la demersul său infracțional. Deși întotdeauna se urmărește o soluționare non-violentă a cazului,  în funcție de datele preliminare, de cele mai multe ori echipa de negociere este asistată de colegii din operativ, de la structurile de ordine publică sau chiar de grupa de asalt a SAS, pregătită să intervină în cazul în care obiectivul propus nu ar putea fi realizat”, explică negociatorii hunedoreni.

Munca în echipă este extrem de importantă. Negociatorii își pot schimba între ei rolurile în funcție de dinamica situației ori de specificul misiunii, de tipul de personalitate al subiectului aflat în criză ori la alte elemente ce se pot ivi pe parcursul intervenției.

O «ancoră emoțională» poate apărea oricând, de aceea este foarte important să ştim să ascultăm, să fim atenți la indiciile limbajului non-verbal şi paraverbal. Uneori negociatorului principal îi poate scăpa un element important, pe care îl poate observa negociatorul secundar, iar acesta poate fi chiar «cârligul» cu care putem dezamorsa, pe cale amiabilă, o situație ce inițial părea insurmontabilă”, spune Valentin, unul dintre negociatorii de la IPJ Hunedoara.

La o intervenție recentă, „ancora” a reprezentat-o tocmai expunerea publică a cazului. Subiectul – un pensionar în vârstă de 83 de ani din comuna Baru care a sesizat, prin numărul unic de urgenţă 112, faptul că intenționează să își dea foc pentru că este nemulțumit cu privire la dreptul de acces spre un teren. La fața locului s-au deplasat oamenii legii din cadrul Secției de Poliție Rurală Baru, care l-au găsit pe nea` Gheorghe urcat şi baricadat în podul casei. Octogenarul amenința că se va autoincendia dacă nu se rezolvă problema lui referitoare la dreptul de acces spre un teren, pentru care se judeca de peste 30 de ani.

În sprijin au venit pompierii, paramedicii SMURD, precum şi echipa de negociatori de la IPJ Hunedoara care, după mai bine de patru ore de negocieri, au reușit să-l convingă pe bătrân să renunțe la gestul său, pe care și-l programase pentru ora 14:00. Pe parcursul intervenției, cei doi negociatori au observat că bărbatul era supărat foc de faptul că nici măcar televiziunea nu l-a băgat în seamă, deşi se deplasase şi la Bucureşti…

Acesta a fost momentul în care am apelat la colegii de la TVR  Petroşani, care s-au arătat dispuşi să ne ajute. În 20 de minute, domnul Gheorghe a coborât din pod, cu două recipiente de combustibil şi o furcă, acceptând să îşi spună «păsul» la microfon, să afle toată ţara de necazul lui. Operatorul a filmat subiectul din spate, pentru protejarea identităţii. Deşi a fost singura ştire la care am fost prezent, dar nu am acordat «interviu», am fost foarte fericit când l-am văzut seara, la ştirile TVR, pe nenea Gheorghe, mulțumind «la domnii poliţişti» pentru faptul că «l-au ascultat şi l-au crezut»”, mărturiseşte purtătorul de cuvânt al IPJ Hunedoara. 

Stăpânirea de sine, răbdarea, gândirea pozitivă, atenția și prezența de spirit sunt doar câteva dintre calitățile unui bun negociator. Și, pentru ca intervenția să se încheie cu succes, negociatorul trebuie să învețe când să asculte, când să vorbească, dar, mai ales, să învețe să nu spună niciodată… „NU”.

Natalia Traicu; Bogdan Nițu