Publicat pe Categorii Interviu

INTERVIU: comisar-șef de poliție Cristian Andrieș de la Direcția Rutieră a Inspectoratului General al Poliției Române

Siguranța traficului rutier înglobează toate metodele și măsurile folosite pentru a împiedica uciderea sau rănirea utilizatorilor de drum… șoferi, pasageri, motocicliști, bicicliști, pietoni. Comportamentul neadecvat în trafic a impus reevaluarea cadrului legal, noile modificări definind comportamentul agresiv pe drumurile publice. Ce avem voie și ce nu, dar și cum ar trebui să procedăm sunt câteva dintre aspectele subliniate de către comisar-șef de poliție Cristian Andrieș   

Pentru Poliția Română, siguranța rutieră reprezintă una dintre prioritățile pe care le-a avut din totdeauna. În țara noastră, există o problemă legată de comportamentul în trafic, numărul mare de accidente rutiere și știm că ați depus eforturi mari pentru a avea o nouă legislație în ceea ce privește sancțiunile care se aplică pentru încălcarea regulilor de circulație. Ce înseamnă siguranță rutieră în România, care este statistica accidentelor și care sunt cauzele producerii lor?

Într-adevăr, la nivel național, avem o problemă în ceea ce privește numărul și consecințele grave ale accidentelor de circulație. Tocmai în acest context, eforturile noastre sunt concentrate pentru reducerea riscului rutier la nivelul României. Principalele cauze generatoare sunt indisciplina pietonală, nerespectarea regimului legal de viteză, neacordarea de prioritate atât vehiculelor, cât și pietonilor, dar și indisciplina bicicliștilor. De aceea, pentru a reduce cât mai mult acest risc, acționăm pe două mari paliere. Prin depistarea și sancționarea celor care, din păcate, încalcă normele rutiere, dar și prin activități preventive de conștientizare a tuturor participanților la trafic cu privire la riscurile la care se expun în situația în care nu respectă legislația pe drumurile publice.

Se poate afirma că avem o problemă cu comportamentul în trafic, și ca șoferi, și ca pietoni?

Cu toții constatăm acest lucru și, tocmai din acest motiv, s-au introdus în legislația rutieră noțiuni cu privire la comportamentul agresiv. Acesta este sancționat de legislația rutieră cu amendă contravențională, dar și reținerea permisului de conducere pentru o perioadă de 30 de zile sau chiar se poate ajunge la 60 de zile în situația în care agresivitatea la volan generează și producerea unui eveniment rutier.

În momentul în care spui comportament agresiv s-ar putea ca primul lucru care-ți vine în minte să fie efectiv cel violent. Ce înseamnă mai precis acest tip de comportament în trafic?

Acesta este foarte bine definit în legislația rutieră, intrată în vigoare începând cu 27 februarie a.c., și se referă, de exemplu, la întoarcerea unui autovehicul prin folosirea frânei de ajutor, la forțarea unui conducător aflat în fața, în spatele sau în lateralul nostru să elibereze nejustificat banda de circulație. Încercăm să eliminăm astfel de comportamente agresive, mai bine spus a celor care duc lipsă de educație, care îi stânjenesc pe ceilalți participanți la trafic. Trebuie să fim conștienți că nu suntem singuri, mai sunt și alți șoferi, dar și pietoni, bicicliști sau conducători de trotinete electrice.

Considerați că în acest moment legislația este suficient de eficientă, de restrictivă, astfel încât să determine șoferii să facă o schimbare în comportamentul lor?

Noi sperăm acest lucru, iar introducerea acestor noi noțiuni nu pot face decât să îmbunătățească siguranța rutieră. Este important de spus că a fost introdusă o nouă clasă de sancționare a conducătorilor de autovehicule, precum și de reținere a permisului de conducere. Vorbesc de o perioadă de 120 de zile de suspendare a exercitării dreptului de a conduce atunci când nu se respectă regulile la trecerea la nivel cu calea ferată, încălcarea regimului legal de viteză cu peste 70 km/h sau față de limita stabilită pe sectorul de drum, respectiv efectuarea unor manevre pe autostradă, precum circulația pe sensul opus între benzile de circulație sau mersul cu spatele. Tot în acest calup de modificări intră și circulația pe banda de urgență pe care o întâlnim frecvent atunci când mergem, în special în sezonul estival către mare, dar nu numai.

Ce s-a întâmplat în această perioadă, de când noua legislație a intrat în vigoare și cum s-au derulat acțiunile preventive ale Poliției Române?

Odată cu modificarea legislativă au fost organizate o serie de acțiuni tocmai pentru depistarea și sancționarea celor care încalcă normele rutiere. Precizez că numai în ultima lună, la nivel național, au fost aplicate peste 400 de sancțiuni contravenționale, tocmai pentru acest comportament agresiv, și au fost reținute peste 400 de permise. Motivul pentru care recomandăm tuturor conducătorilor de autovehicule să adopte o conduită responsabilă în trafic este tocmai acela pentru a nu da prilejul colegilor mei să îi depisteze și să îi sancționeze cu amenzi.

Pe viitor, ce ar trebui noi să facem mai mult? Am observat că Poliția are o activitate foarte intensă, pe toate canalele media, prin care încercați să comunicați cu oamenii cât mai deschis și să le arătați ce înseamnă să nu respecți regulile de circulație.

Pornim de la faptul că este necesară o educație rutieră, iar acest lucru nu-l putem face decât dacă reamintim în permanență tuturor categoriilor, în special celor vulnerabile, despre aceste riscuri și, totodată, încercăm să-i determinăm să adopte o conduită responsabilă. Degeaba oprești tu un participant la trafic și îi spui că urmează să fie sancționat contravențional, pentru că deja fapta este săvârșită. Încercăm să limităm pe cât posibil numărul accidentelor rutiere, pentru că nimeni nu și le dorește. Într-adevăr, accidentul este un eveniment nefericit, dar încercăm să reducem și consecințele pentru ca acestea să fie dintre cele mai mici posibile. Acesta este scopul și dorința noastră, a Poliției Rutiere.

Care ar fi zonele din România în care se petrec cele mai numeroase accidente rutiere? Aveți cumva o statistică a situației la nivel național?

Într-adevăr, sunt anumite drumuri (DN2, DN1) care înregistrează un număr mare de accidente, probabil și din cauză că acolo este un trafic foarte intens. De asemenea, este vorba și de traficul sezonier. Vorbim aici de Autostrada A2 București-Constanța, unde știm bine cu toții că în perioada sezonului estival sunt valori de trafic foarte foarte mari. Tocmai de aceea și eforturile colegilor mei de la Brigada de Autostrăzi sunt concentrate pentru a preîntâmpina evenimentele nedorite.

Ca să fie cât mai clar, ce se întâmplă dacă rulezi cu viteză foarte mare și forțezi conducătorul auto din fața ta să schimbe banda brusc ca să îți facă ție loc să treci? Poate fi acesta considerat un comportament agresiv în trafic?

Forțarea unui alt conducător din față, din spate sau chiar și din lateral, de a elibera banda nejustificat și de a îl stânjeni îl determină pe polițistul rutier să oprească respectivul conducător de autovehicul și să îl sancționeze contravențional aplicându-i totodată și o măsură complementară, respectiv reținerea permisului de conducere în vederea suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile.

Un alt exemplu. Mă aflu în trafic, mașina din spatele meu circulă foarte aproape de autoturismul meu. Dacă se întâmplă ceva și sunt forțată să frânez, există riscul ca mașina din spate să mă accidenteze.

Și acest lucru este prevăzut clar în legislația rutieră ca fiind un element al comportamentului agresiv și se aplică aceleași sancțiuni prevăzute mai devreme. De asemenea, plecarea de pe loc prin patinare excesivă a roților sau în cazul celor care conduc motociclete, mersul pe o roată intră tot în această categorie, a comportamentului agresiv.

Când conduc o motocicletă, am voie să fac slalom printre mașini?

Bineînțeles că nu! Având în vedere prevederile legislației rutiere din România, este obligatorie semnalizarea și asigurarea corespunzătoare înaintea efectuării oricărei manevre, inclusiv în situația în care ieșim dintr-un șir de vehicule, nefiind neapărat vorba de o depășire. Mereu trebuie să fim atenți. Să semnalizăm intenția de a efectua respectiva manevră, să ne asigurăm că o putem face fără probleme și apoi să revenim în șirul de vehicule în care eram încadrați inițial.

În condițiile legislative actuale, cum putem circula cu trotineta?

În prezent, circulația trotinetelor este permisă doar pe pistele pentru biciclete, însă în situația în care nu avem pistă, putem circula pe banda de circulație, mai puțin pe sectoarele de drum în care viteza permisă depășește limita de 50 km/h. Recomandarea este de a purta cască de protecție și elemente reflectorizante, tocmai pentru a fi cât mai vizibil, deoarece riscurile și consecințele într-un eveniment nedorit sunt dintre cele mai grave.

Înainte de a încheia discuția, dorim să vă întrebăm dacă și dumneavoastră sunteți șofer și ce v-ar plăcea să schimbați în traficul din București?

Bineînțeles că sunt șofer. Cred că mi-aș dori mai multe drumuri și mai multe posibilități pentru a ajunge cu ușurință la destinație, dar aceste lucruri nu țin doar de o anumită persoană, este vorba despre un efort conjugat și noi nu putem decât să sperăm că într-un timp cât mai rezonabil să ne deplasăm în siguranță și cât mai rapid către destinațiile dorite.

Când plecați de acasă, informați-vă despre condițiile meteo și starea drumurilor și adaptați permanent viteza. Folosiți corespunzător sistemul de iluminare, semnalizare, cât și cel de climatizare, dezaburire, pentru a putea vedea și de a fi văzuți în trafic. Păstrați distanță suficientă pentru a putea opri în condiții de siguranță. Dacă sunteți conducător auto începător, evitați pe cât posibil conducerea autovehiculului în condiții de drum alunecos pe timp de noapte sau pe distanțe mari. Și, cel mai important, conduceți cu prudență! Cineva drag sigur vă așteaptă acasă.

Irina Drăgan